تعامل بین فرش ، نگهداری و نظافت آن و شهر تهران

تاریخ انتشار : 2017/12/26

سنتریا بر آن است تعاملی داشته باشد بر فرش ، نگهداری و نظافت آن و شهر تهران

1 . فرش

2 . شستشوی فرش (موجودات ریز زره بینی یا مایتها)

3 . شهر تهران

 

اگر نگاهی اجمالی داشته باشیم به صنعت عظیم فرش و قالیشویی ،به پتانسیل های نهفته در آن  دست خواهیم یافت. فرش از دیر باز یکی از مهمترین هنرها و صنایع مورد توجه ایرانیان بوده و است. این صنعت پول ساز  که شهرتی جهانی دارد طی سالیان دراز دست خوش تغییر و تحولات بسیاری شده است. بهبود در کیفیت مواد اولیه مصرفی ، ارتقا در طرح و نقشه های مورد استفاده ، به روز رسانی ابزار و ماشین آلات ، تجهیز کارگاههای فرش بافی و آموزش همه جانبه قالی بافان کنترل کیفی محصولات باعث تحولی ژرف گردیده است . گسترش این صنعت در ابعاد مختلف استقلال و شکل خاصی به صنایع و صنوف وابسته به فرش داده است . در نگاهی دقیق تر می توان این توسعه و استقلال را حتی به عنوان یک نیاز بیشتر نیز حس کرد.

مواد اولیه مورد استفاده در قالی بافی بسیار مهم است چون تمام زحمات و تلاشها برای تولید فرش به این عامل بستگی بسیار دارد چرا که اگر طرحی خوب توسط حرفه ای ترین بافندگان فرش تولید شود به علت مرغوب نبودن مواد اولیه محصولی نه چندان عالی حاصل می گردد . با افزایش انواع مختلف مواد شیمیایی در صنایع مختلف و عرضه آنها با قیمت های کمتر از مشابهه طبیعی آن طبیعتا این مواد بیشتر مورد توجه قرار می گیرند ، اگر چه کمتر قابل اطمینان هستند و کیفیت لازم را دارند. حال  با استقلال و حرفه ای شدن این بخش، می توان با خیالی اسوده تر مواد اولیه را از منابع مشخص و مورد تایید تهیه کرد.

استفاده از طرح ها و نقشه های اصیل و به روز همچون مواد اولیه مهم و حیاتی هستند و در جذب مشتری بسیار اثر گذار. از آنجا که سلیقه و نیاز  مصرف کننده در هر صنعتی جز عوامل بسیار مهم است لذا در این صنعت نیز ما باید با استفاده از روشهای مختلف سلیقه های مخاطبین و خریداران را بدست آورده و پس از بررسی آنها را با طرح های اصیل فرش ایرانی ادغام کرده و طرحهای نو و جدید ایجاد کنیم. با اعمال چنین روشهایی می توان همچون گذشته محبوبیت فرش ایرانی را که در اختیار مان بوده ، حفظ نماییم و در عین حال بتوانیم طرحهای اصیل مورد استفاده در گذشته را زنده نگه داشته و با بهینه کردن آنها بیش از بیش نیز استفاده کنیم .

با آماده شدن مواد اولیه و طرح ، نیاز به ابزار و محل مناسبی برای بافت فرش  بنام کارگاه کاملا ضروری است. این امر بر هیچ کس پوشیده نیست که ابزار جدید و مدرن در کارگاههای مجهز ، این امکان را به بافندگان می دهد در مکانی استاندارد به ارایه خدمات بپردازند . هر چه این امکانات مناسب تر و به روزتر باشد، بافندگان نیز سریع تر ، با انگیزه بیشتر کالایی در خور تولید می کنند .  بار دیگر می توان به این نکته رسید که استقلال در این بخش می تواند کمک شایانی به صنعت فرش در بهبود و توسعه آن نمایید.

از آنجا که همیشه و همه جا نیروی انسانی مهمترین عامل در کارها بوده است لذا استفاده از افراد کار آزموده دوره دیده و با تجربه می تواند ضروری ترین عامل در رسیدن به هدف باشد.آموزش و تربیت نیروی کار برای داشتن بافندگان کارآزموده راحت ترین و سریع ترین راه است به شرطی که کار را به کاردان سپرده و ابزار لازم را به آن بدهیم . واین امر میسر نیست به جز ایجاد بخشی برای تربیت و آموزش افرادی متخصص . سرمایه گذاری در این چنین بخشهایی را می توان جز ضروری ترین کارها دانست .

هم اکنون که مراحل دشوار وگاهی پیچیده پشت سر گذاشته شد، زمان و هزینه هایی  پرداخته شد ، فرش این کالای گرانبها آماده استفاده گشته . از یک سو این وظیفه ای است بر عهده ما که در حفظ و نگهداری آن کوشا باشیم . و از طرفی دیگر نظافت و تمیز کردن آن بسیار مهم  و امری است ضروری در جهت سلامت ما .

این کار را چرا و چگونه انجام دهیم ؟

بهداشت ، نظافت و سلامت از دیر باز یکی از مهمترین مسایل مورد توجه بشر بوده است و همچنان نیز می باشد. عدم توجه به آن باعث مشکلات و معضلات بسیار شده که گاهی غیر قابل جبران می باشد . لیکن با حفظ سلامت خود و خانواده می توان به سلامت جامعه نیز کمک کرد. شاید اصلی ترین علت آن پیشرفت روز افزون علم و دستیابی به ناشناخته باشد. هنگامی که پاستور میکروب را کشف کرد و علت بیماری ها و مرگ انسانها را به آن نسبت داد ، عده ای به مخالفت با او پرداختند ولی این واقعیتی بود انکار ناپذیر و امروز ما سپاسگزار او هستیم و تا کنون استفاده های بسیاری از این کشف  شده و می شود. لذا در این روزگار که اطلاعات نقش بسزایی در زندگی شخصی و کاری ما دارد و پیشرفت ما در گرو استفاده از آنها است ، به روز بودن از نظر  اطلاعات پیش نیاز به روز شدن و به روز ماندن در تجهیزات و ابزار است و استفاده از فن آوری نوین تنها راه دوام و پایداری در عرصه ی رقابت می باشد . کشوری که پیشینه ای غنی در فرهنگ و تمدن دارد آنهم در قرن اطلاعات و جهان مدرن زیبنده نیست روش های قدیمی در ساختار اجتماعی آن حاکم باشد .

قالی و فرش را در گذشته می تکاندند و یا بر روی بند آویخته و با چوب به آن ضربه می زدنند و سپس با آب شسته و در زیر نور آفتاب خشک میکردند . از لحاظ بهداشتی و پزشکی این روش بهترین روش نظافت قالی است و بهترین روش برای تمیز کردن فرش چرا که در این روش سنتی فرش کاملا تمیز می شود . ضربه باعث خارج شدن هر گونه گرد و غبار و مخصوصا موجودات ریز ذره بینی ( مایتها) از داخل فرش می شد. آب بهترین پاک کننده و نور خورشید بهترین ضدعفونی کننده (اشعه x) جایی برای هیچ گونه کثیفی باقی نمی گذاشتند . البته چنین روشهایی برای شستشوی قالی بسیار مشکل و  وقت گیر و نسبتا سخت نیز بود . در حال حاضر انجام این قبل کارها تقریبا غیر ممکن می باشد . با تغییر سبک زندگی، مخصوصا در شهرها ، نبود فضای کافی در خانه ها و نبود وقت و انرژی لازم و …  برای این چنین کارهایی ، نیازمند خدمات جدیدی می باشد.  

با نگاهی اجمالی به ساختار شهرهای بزرگ همانند تهران ، بدون شک به نقش ارایه خدمات نوین و متناسب با سیستم موجود پی خواهیم برد. یقیناً شما نیز موافق این مطلب هستید که مجموعه در حال کار و حرکت نیاز به هماهنگی بین اعضا دارد. هرگاه به هر دلیلی یکی از اعضا نتواند وظایف خود را بطور مطلوب ارایه دهد ، برای خود و دیگر اعضا و در نهایت برای آن مجموعه مشکل ایجاد می کند که باعث عدم ارایه صحیح سرویس توسط مجموعه مورد بحث می شود. کلان شهر تهران بعنوان مجموعه ای بسیار بزرگ که هر روز به وسعت آن در همه ابعاد اضافه می شود به هماهنگی بسیار دقیقی نیاز دارد تا بتواند سرویسهای مورد نظر شهروندان را تامین کند . این مجموعه ی بسیار بزرگ شامل زیر مجموعه ها یی زیادی  است کوچک و متوسط و بزرگ . در این شهر که هر روز شاهد تغییراتی هستیم رو به جلو و مثبت ، حرکت با برنامه و متناسب اعضا بسیار مهم است که انجام این کار مستلزم مدیریت سیستم می باشد . اگر چه ایجاد زیر ساخت ها و بستر های مناسب امری مهم و حیاتی می باشد که مستلزم برنامه ریزی های کلان میباشد و الزاما توسط دولتها پایه گذاری و اجرا می شود ولی نمی توان نقش شهروندان را نیز بعنوان اجزا تشکیل دهنده این مجموعه نادیده گرفت. اگر همه شهروندان که خواستار امکانات و متقاضی سرویسهای عالی هستند، قدمی کوچک در ارایه بهینه خدمات و سرویسهای خود بردارند آنگاه میتوان شاهد نتایج بزرگ و اثر گذار در سطح جامعه و آسایش هر چه بیشتر اعضا بود .

افزایش جمعیت ،آپارتمان هایی با واحدهای کوچک ، برج چند طبقه، افزایش تعداد اتومبیل ها و … اتفاقی که با سرعت در حال پیشرفت می باشد .  اگر همه این تغییرات در یک جهت حرکت کنند ، مشکلاتی که کم و بیش همه ما با آن روبرو هستیم ، افزایش یافته و شاید غیر قابل حل گشته و معضلاتی بزرگ تر را ببار بیاورد .

ترافیک ، یکی از بزرگترین مسایلی که با آن مواجه هستیم که آلودگی هوا ، مصرف بی رویه بنزین ، اتلاف وقت شهروندان و از همه مهمتر استرس های وارده به افراد محصور در آن را موجب می شود . با وجود آنکه  دولتمردان به دنبال راهکارهای مناسب (قابل اجرا در کمترین زمان وبا کمترین هزینه) ،اما شهروندان نیز می توانند با برنامه ریزی با سیستم جدید منطبق شده و از مشکلات بکاهند . با کمتر کردن تردد های غیر ضروری در سطح شهر و همچنین ارایه خدمات اینترنتی و تلفنی و یا خدمات در محل توسط شهروندان گامی است  بزرگ برای رسیدن به این هدف .

زندگی در آپارتمان ها و برج ها نیز شرایط خاص خود را دارند . با در نظر گرفتن عواملی چون طبقات زیاد ، محدود بودن فضاهای تردد ، گاهی نبود آسانسور و … می توان  برای تسهیل ساکنان بجای حمل فرش و قالی به بیرون از ساختمان و برگرداندن آن در زمانی دیگر ، این خدمات را در محل ارایه داد که در این صورت به تمامی موارد عنوان شده در بالا توجه شده است

Warning: Undefined variable $user_ID in /home/sentriai/domains/sentria.ir/public_html/wp-content/themes/71-Bahman-2sweb.ir/comments.php on line 44

برخی از مشتریان

سفارت آلمان
بازرگانی تهران
مجتمع مسکونی باران
en_USEN